نتایج نظرسنجی ملی در آمریکا نشان می‌دهد رای دهندگان آمریکایی آماده حضور یک رئیس جمهور زن اما نگرش‌های جنسیتی همچنان مخالف حضور هریس هستند.

آمریکا برای اولین رئیس‌جمهور زن آماده می‌شود؟ / نگرش ضدجنسیتی مهمترین مانع در مسیر کامالا به کاخ سفید

به گزارش قدس؛ از زمانی که جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۴ از رقابت‌های ریاست جمهوری خارج شد و کامالا هریس معاون رئیس جمهور را به عنوان نامزد دموکرات های ریاست جمهوری تایید کرد، کمپین هریس شور و اشتیاق و توجه گسترده‌ای را برانگیخت. او به سرعت نامزد رسمی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری شد و برتری دونالد ترامپ را نسبت به بایدن در نظرسنجی‌های ملی و ایالت‌های نوسانی از بین برد.

 هریس و تیم والز معاون او و فرماندار مینه‌سوتا، ده‌ها هزار هوادار را به راهپیمایی‌های اخیر خود در پنسیلوانیا، ویسکانسین، میشیگان، آریزونا و نوادا مجاب کرده‌اند.

 اگرچه ممکن است اوضاع طی دو ماه آینده به طرز چشمگیری تغییر کند، اما این احتمال وجود دارد که ایالات متحده در نهایت اولین رئیس جمهور زن خود را انتخاب کند. اما نگاهی به نظرسنجی که در آگوست ۲۰۲۴ انجام شده، یعنی پس از اینکه هریس نامزد احتمالی دموکرات شد، متوجه می شویم که تبعیض جنسی هنوز یک نیروی قدرتمند در سپهر سیاسی آمریکا است.

 امید و تغییر با اولین رئیس جمهور زن ؟

زخم‌های کمپین ۲۰۱۶ - که در آن تبعیض جنسی نقش کلیدی در شکست هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات ریاست‌جمهوری آمریکا از ترامپ داشت - هنوز برای دموکرات‌ها تازه است. اما بسیاری امیدوارند که آمریکا تغییر کرده و زنان را در نقش‌های رهبری بیشتر بپذیرد. این استدلال می گوید که جنسیت هریس برای رای دهندگان عامل بازدارنده مهمی نخواهد بود. ظاهرا، نظرسنجی ملی اخیر از ۱۰۰۰ بزرگسال آمریکایی این را تأیید می‌کند، و ۵۱ درصد از آمریکایی‌ها با این بیانیه جمله موافق هستند که آمریکا برای اولین رئیس جمهور زن آفریقایی آمریکایی خود آماده است و تنها ۲۳ درصد از آمریکایی‌ها مخالف بودند. با این حال، به نظر می رسد برخی از جمهوری خواهان فکر می‌کنند که می‌توانند با مطرح کردن جنسیت در مبارزات انتخاباتی برنده شوند. این در لفاظی‌های جنسیتی که ترامپ و سایر جمهوری‌خواهان هنگام صحبت درباره هریس به کار می‌برند، آشکار است.

آمریکا برای اولین رئیس جمهور زن آماده می‌شود؟/ نگرش ضدجنسیتی مهمترین مانع در مسیر کامالا به کاخ سفید

 ترامپ که سابقه اظهارات جنسیتی را دارد، تاکید کرد که رهبران خارجی هریس را یک "اسباب بازی" می دانند و از او به عنوان فردی کم خرد یاد می کنند. در همین رابطه آسوشیتدپرس و هم نیویورک تایمز - بر اساس منابع ناشناس - گزارش داده‌اند که ترامپ در خلوت خود هریس را با عبارتی جنسیت زده خطاب کرده است، اگرچه سخنگوی ترامپ استفاده از این اصطلاح را رد کرده است.

 متحدان ترامپ از منظر جنسیتی مشابهی تلاش کرده‌اند تا روابط عاشقانه گذشته هریس را به مشکلی برای کمپین انتخاباتی او تبدیل کنند. آیا چنین تلاش هایی برای بهره برداری از تبعیض جنسیتی به عنوان یک استراتژی انتخاباتی نتیجه معکوس خواهد داشت؟ یا بعد از این همه سال، ممکن است هنوز برای یک زن غلبه بر کلیشه های جنسیتی و کسب بالاترین مقام در ایالات متحده دور از دسترس باشد؟

  امسال دو نظرسنجی ملی در آمریکا انجام شده است- یکی در ژانویه ۲۰۲۴ زمانی که بایدن هنوز در رقابت بود و دیگری در اوت ۲۰۲۴، پس از اینکه هریس نامزد احتمالی دموکرات شد.

 برای هر نظرسنجی، ۱۰۰۰ بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر آمریکایی را مورد بررسی قرار داده شد و در مورد افکار آنها در مورد انتخابات، دیدگاه های سیاستی و نگرش آنها نسبت به گروه های مختلف جامعه سؤال شد.

 با تغییر در بالای برگه دموکرات‌ها، می‌توان با مقایسه نتایج ژانویه، زمانی که دو نامزد مرد در رقابت حضور داشتند، با اوت، زمانی که هریس وارد رقابت شد، تأثیر جنسیت‌گرایی بر انتخاب رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری را بهتر ارزیابی کنیم.

آمریکا برای اولین رئیس جمهور زن آماده می‌شود؟/ نگرش ضدجنسیتی مهمترین مانع در مسیر کامالا به کاخ سفید

 در هر دو نظرسنجی، ابتدا از پاسخ دهندگان پرسیده شد که اگر امروز انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود، به کدام نامزد رای می دهند. برای اندازه گیری جنسیت گرایی، سپس از پاسخ دهندگان پرسیدیم که آیا با مجموعه ای از سه جمله که بیانگر تعصب، رنجش و خصومت نسبت به زنان یا آنچه دانشمندان علوم سیاسی «جنس گرایی خصمانه» می نامند، موافق یا مخالف هستند. عبارات موجود در باتری "جنس گرایی خصمانه" عبارتند از: "زنان به دنبال به دست آوردن قدرت با کنترل مردان هستند". "زنان به راحتی مورد توهین واقع می شوند"؛ و "زنان مشکلاتی را که در محل کار دارند اغراق می کنند." توافق بیشتر با این اظهارات نشان دهنده دیدگاه های جنسیتی بیشتر است. در این نظرسنجی همچنین دموگرافیک پاسخ دهندگان - از جمله سن، جنسیت، نژاد، تحصیلات و درآمد - نگرش ها و هویت های سیاسی و دیدگاه های نژادی آنها را اندازه گیری کردند.

افرادی که دیدگاه‌های جنسیتی کمتری دارند بیشتر به هریس رای می دهند

یک نظرسنجی ملی از ۱۰۰۰ بزرگسال آمریکایی سؤالاتی را مطرح کرد که برای شناسایی اینکه چقدر عقاید جنسیتی آنهاست و همچنین در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده چه کسی را ترجیح می دهند، طراحی شده بود. افرادی که کمتر جنسیت گرا بودند - در سمت چپ نمودار - بیشتر از کامالا هریس حمایت می کردند، در حالی که افرادی که بیشتر جنسیت گرا بودند - در سمت راست نمودار - به احتمال زیاد از دونالد ترامپ حمایت می کردند.

در زمان رقابت بایدن نیز جنسیت گرایی اهمیت داشت

تا حدی به دلیل لفاظی‌های جنسیتی ترامپ در طول مبارزات انتخاباتی و ریاست‌جمهوری‌اش، نگرش‌های جنسیتی با افرادی که  از رئیس‌جمهوری وی حمایت می‌کنند پیوند تنگاتنگی پیدا کرده است.

 در انتخابات اخیر، به طور متوسط، افراد جنسیت‌گرا بیشتر تمایل به ترجیح نامزدهای جمهوری‌خواه دارند. بنابراین، حتی در نظرسنجی ژانویه، زمانی که بایدن نامزد دموکرات‌ها بود، تبعیض جنسی به شدت با حمایت از ترامپ مرتبط بود. زمانی که به بررسی تقابل رودرروی بایدن و ترامپ پرداخته شد، هر چه افراد بیشتر با اظهارات اندازه‌گیری جنسیت خصمانه موافق بودند، احتمال اینکه ترامپ را بر بایدن ترجیح دهند بیشتر می‌شد. از بین کسانی که به شدت با اظهارات اندازه گیری جنسیت خصمانه مخالف بودند، ۷۳ درصد از بایدن حمایت کردند، در حالی که تقریباً دو سوم از کسانی که بالاترین امتیاز را در مقیاس تبعیض جنسی داشتند، از ترامپ حمایت کردند.

 با در نظر گرفتن عوامل دیگری که بر حمایت از بایدن تأثیر می‌گذارند - حزب‌گرایی، ایدئولوژی، نگرش‌های نژادی، تحصیلات، دیدگاه‌های اقتصادی و غیره - متوجه شدیم که افرادی که کمترین دیدگاه‌های جنسیتی را داشتند، ۸۳ درصد شانس حمایت از بایدن داشتند، در حالی که آنهایی که بیشترین جنسیت را داشتند. بازدیدها ۱۷ درصد شانس انجام این کار را داشتند.

آمریکا برای اولین رئیس جمهور زن آماده می‌شود؟/ نگرش ضدجنسیتی مهمترین مانع در مسیر کامالا به کاخ سفید

 در مورد هریس، تبعیض جنسی اهمیت بیشتری دارد

اگر تبعیض جنسی باعث کاهش حمایت افراد از نامزدی بایدن شود، آیا این بدان معناست که هریس از لحاظ از دست دادن حمایت از نامزدی خود با مجازات اضافی روبرو نخواهد شد؟ به سختی. تبعیض جنسی خصمانه، همانطور که ما آن را اندازه گرفتیم، به قیمت رای هریس تمام می شود. در حالی که تبعیض جنسی در ژانویه اهمیت داشت، در ماه آگوست زمانی که هریس برگزیده دموکرات ها شد، اهمیت بیشتری داشت. در یک مسابقه رودررو بین هریس و ترامپ، ۸۹ درصد از افرادی که در یک سوم پایین‌ترین مقیاس جنسیت‌گرایی قرار دارند - به این معنی که بیشتر با اظهارات اندازه‌گیری جنسیت‌گرایی خصمانه مخالف بودند - از هریس حمایت می‌کنند در حالی که ترامپ ۱۱ درصد را حمایت می‌کند. از سوی دیگر، تنها ۱۸ درصد از کسانی که بالاترین امتیاز را در رابطه با تبعیض جنسی دارند، از هریس حمایت می کنند، در مقابل ۸۲ درصد برای ترامپ. وقتی ملاحظات دیگری را در نظر می‌گیریم که بر ترجیح افراد هریس یا ترامپ تأثیر می‌گذارد، یافته‌های ما حتی قابل توجه‌تر است.

 کمترین میزان جنسیت گرایی پاسخ دهندگان ۹۲ درصد احتمال دارد که بگویند به هریس رای خواهند داد. اما جنسیتگراترین پاسخ دهندگان تنها ۴ درصد شانس حمایت از او را دارند. این بدان معناست که، در حالی که نگرش‌های جنسیتی بر ترجیحات ریاست‌جمهوری افراد در زمانی که بایدن نامزد دموکرات‌ها بود، تأثیر می‌گذاشت، اکنون که هریس نامزد دموکرات است، تأثیر بیشتری دارد.

بدون تبعیض جنسیتی از آنجایی که به نظر می رسد هریس در نظرسنجی ها با اندکی فاصله پیشتاز ترامپ است، چرا باید به تأثیر تبعیض جنسی خصمانه در انتخابات اهمیت دهیم؟ برای پاسخ به این سوال، دنیایی را تصور کنید که در آن تبعیض جنسی خصمانه بر نگرش نسبت به نامزدهای ریاست جمهوری که زن هستند تأثیری ندارد. یافته‌های ما نشان می‌دهد که در چنین دنیایی، پیشتازی هریس بر ترامپ ممکن است بزرگ‌تر باشد. به زبان ساده، تبعیض جنسیتی خصمانه به انتخابات نزدیکتر از آنچه در غیر این صورت بود کمک می کند.

جنسیت‌گرایی مدت‌هاست که نقش قدرتمندی در تأثیرگذاری بر رفتار رأی‌دهی و نگرش آمریکایی‌ها نسبت به مسائل سیاسی داشته است. این امر به ویژه امروزه با توجه به اهمیت سیاسی بالای موضوعات مرتبط با جنسیت مانند سقط جنین، پیشگیری از بارداری و .. بسیار صادق است. تجزیه و تحلیل ما نشان می دهد که افرادی که نگرش منفی نسبت به زنان دارند، کمتر از هریس برای ریاست جمهوری حمایت می‌کنند. اینکه آیا کمپین هریس می تواند با موفقیت از این واقعیت عبور کند، هنوز مشخص نیست.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.